keindahan itu ada di sini...

Dia berkata: Aku ingin menjadi orang yang paling baik.

Baginda s.a.w. menjawab : Jadilah orang yang berguna kepada masyarakat maka engkau akan jadi sebaik-baik manusia.

Wednesday, August 15, 2012

Ramadhan di Bangladesh

Selalu dengar cerita yang tak best pasal bangladesh..especially orang2 bangla yang ade kat Malaysia ni..memang malas nak cite..especially tang bau dorg..aduhaiii..kalo boleh nak tahan nafas sepanjang mase kalo jumpe dorg.2 minggu lepas..aku b'peluang ke bangladesh..bile bos cakap aku ngan kak  ya(opismate) kene g bangladesh..aku rileks je.sebabnye x konfem lg pun..alih2 a week after dpt news tu..bos bg tau konfem kene pegi 31 July..flight pukul 10.20 mlm..naseb baik passport x expired lagi sbb baru lagi pegi Indonesia aritu. Sebelum pegi kitorg kene buat visa dulu..so kitorg pun pegi la embassy bangladesh kat KL tu..aku dok imagine embassy dorg cantek macam British high comission..rupe2nye sangatlah sedih..sampai je..penuh bangla dekat situ..compliment dengan bau sekali la kan?Then, masuk je..kaunter nye macam kaunter post opis zaman 90an dulu. Aircond pun xde..pakai kipas zaman dinosour tu..Staff seme taraf2 ayah2 kite..dah tua.Ade satu je PC dlm opis dorg..tu pun dorg x pakai..seme tradisional style.Kalo opis dorg kat Malaysia ni pun mcm tu..aku x bole imagine ape pulak gaye tmpt dorg kt bangladesh nun..Tapi kami b'jaye dpt visa tu. So, mlm yg dijanjikan kami pun b'lepas..naik MAS..masuk2 je..mak aiii...seat kt dlm tu kaler maler..same mcm kaler flag dorg. Seat kitorg agak belakang jugak..org plak x ramai sgt..so kitorg pun dengan pantas amek 2 seat sorg..then tido dengan senang ati. 3jam 1/2  selepas tu kami selamat sampai  kt bangladesh..airport ok jugakla..aku dok bayangkan buruk nak mati. Lepas amek bag..kami pun t'kial2 cari staff Cambrian Kolej yg datang m'jemput. Then nampakla sorg mamat skema pegang nama kami siap dengan bunga sekali. Lega betol bile nampak dia..sebab takut tgk rupe driver teksi yg ramai nak mati..dari airport kami terus ke hotel..x jauh sangat..eastern resident..bole tahan..bile tau je kami dari Malaysia..staff kat hotel tu terus tny "apa khabar?"dorg pandai cakp melayu sikit2 walopun x pnah dtg m'sia. Katenye owner hotel tu partner from bangladesh & malaysia.Dia siap bg tau nama owner dari m'sia sherin..mcmla aku kenal.huhu...Kami sampi kat hotel almost pukul 2am..waktu dorg lambat 2 jam dari kite.sahur pukul 3.30am sebab pukul 4 dah masuk subuh..so aku pun jegilkan bijik mate sbb xmo tidur..nak tunggu sahur dulu..sampai time sahur..dorg hantar food ke bilik..sedap jugak..nasik dengan lauk ayam kari..sayur campur kari ngan ikan terubuk goreng..terubuk goreng tu mang sedap giler.rupe2nye ikan terubuk ikan kebanggaan negara dorg..ikan terubuk dorg gemuk2..x macam kat tempat kite. Then 2 lagi lauk kari dorg tu x bole blah..seme bende nak letak kari..Lepas mkn solat subuh then tido. B'sungguh2 aku tido..sbb badan memang penat. Esoknye bangun siap2 nk g keje. Dalam pukul 11 driver Cambrian Kolej datang amek kami kat hotel.On the way ke kolej tu..kiri kanan jalan penuh dengan homeless..kesian dorg, ade budak2 kecik umor kurang dari 5 tahun main kat tepi jalan. Kalo kat tempat kite, dorg bole dok bawah jambatan, tapi kat sane jambatan pun xde, so dorg memang berumah kotak kat tepi jalan tu je. Atas jalan pulak, kereta memang melambak2..lagi teruk dari Indonesia..just imagine..mmg terrible sangat. sepanjang jalan ade bunyi hon. Actually kami dekat Dhaka..capital city dorg..mungkin sbb tu ramai sgt makhluk. Sampai dekat kolej tu lega sangat..hospitality dorg mmg t'baik..layan kitorg ni mcm kitorg ni org penting sgt dekat limkokwing ni.padahal pencacai mcm dorg jugak..So, dengan sgt tekun dan b'sungguh2 kami melakukan keje2 moderation. langsung tak stop sampai bukak puasa, stop pun untuk solat je. Bukak puase beramai2 dgn management & lecturer kt kolej tu. Lepas bukak puasa kami buat exit meeting..sampai kemalam buat keje..penat giler..setel seme keje, driver hantar kitorg balik hotel..tido t'bukang kitorg.Yang bestnye..second day kitorg kt sane..esoknye tu..its time for shopping..hehehe...mule2 dorg bawak kitorg pegi Mall yg paling besar dekat bangladesh tu..Bashundara City..kalo kt tmpat kite ni ala2 KLCC la..tapi mang tak bole tahan la traffic dia sgt teruk.Traffic light memang xde..kete melambak2..bas dorg buruk giler..dipendekkan cerita macam Malaysia 20 tahun dulu..Sampai dekat mall tu..jgn t'kejutla tgk org kat situ..3 kali ganda org dekat jalan tar time malam raye.ramai giler. mall tu pulak jual baju2 dorg je..ade butik hush puppies ngan 2,3 butik lain.Tu pun xde org pegi..dorg mmg sgt patriotik..tegar..ssh nk influence dorg. Nak jumpe perempuan yg moden pakai jeans ngan tshirt mmg ssh sgt..dorg still pakai punjabi dorg tu.Petang tu kitorg bukak puase dekat mall tu. Seme kedai dekat food court tu penoh..tp dorg bagus..dorg hormat org yang puase, so dorg bentangkan tikar depan panggung wayang kitorg pun duduk b'sila mkan beramai2..syok jugak....aku x beli ape pun kat mall ni..mang x bole blah..baju2 pesen dorg je yg dorg jual. Lepas kuar dari mall tu, kitorg pegi mall lain plak..Aarong namenye..ni depatmental store..ade banyak level..kat sini mmg aku pulun abes. Sebab brg2 dorg kualiti..beli gift untuk opismate..table runner..bnyak la mende lain lagi..seme cantik2 n murah.Puas ati aku..Sedar2 dah pukul 10pm..huhu..kene balik hotel sbb flight balik kol 1.10am..pukul 11.30pm driver dtg amik kitorg nak anta pi airport..Alhamdulillah semenye b'jln lancar..tp in future xmo la g bangladesh lagi dah..huhu..negara dorg mmg sedih..b'syukur sgt kite kat malaysia ni...Dipendekkan cerita..hujan emas di negeri org, hujan batu di negeri sendiri, aku ttp prefer malaysia..
Kak Ya with Afroza dlm salah satu kedai kt Bashundara city

Nak jugak amek gamba dlm kedai ni..:)

Menu org tamak..org ade 3 je..tp food ade 4 set..

Sementara tunggu b'buke..

banglalink at the airport

1. bile bace artikel ni rase dh terbau2 dh badan mat2 bangla tu..huhuhu..bole termuntah beb..hehe

2. tau xpe..bayangkan la kalo satu flight dgn dorg...huhu..ngeri bau dia..

3. Comment korang ni...... jgnlh mencaci sesame insan....
    Agama tk pernah ajar tuk merendahkan kekurangan org lain kn?
    Tk pyahlh didedahkan kt public....
    Ckup simpan dlm hati

4. Comment korang ni...... jgnlh mencaci sesame insan....
    Agama tk pernah ajar tuk merendahkan kekurangan org lain kn?
    Tk pyahlh didedahkan kt public....
    Ckup simpan dlm hati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...