keindahan itu ada di sini...

Dia berkata: Aku ingin menjadi orang yang paling baik.

Baginda s.a.w. menjawab : Jadilah orang yang berguna kepada masyarakat maka engkau akan jadi sebaik-baik manusia.

Friday, May 15, 2015

Janji Allah itu Pasti..Berjaya Preknen Selepas Hampir 4 Tahun Menunggu

Alhamdulillah..itu je yang mampu aku ucapkan setelah hampir 4 tahun menunggu akhirnya Allah memberikan aku peluang untuk mengandung lagi setelah keguguran kandungan pertama diawal perkahwinan dulu.
Ramai yang Tanya macam mana boleh mengandung?jawapannya mudah..semuanya perancangan Allah. Tetapi memang tidak dinafikan aku & suami memang tak pernah putus asa berusaha. Yakinlah janji Allah itu pasti.
Lepas kawen tahun 2011 dulu aku terus mengandung tapi keguguran masa 8 minggu..time tu memang aku & suami ok je dan menunggu rezeki seterusnya. Setahun menunggu aku belum preknen kami ke klinik ibu mengandung biasa dan mengambil clomid untuk 6 cycle. Tetap tak Berjaya kami pergi pula ke Pusat Rawatan Islam Azzahra Bangi..suami membuat sperm counting dan aku pulak teruskan ambil clomid. Doctor ada menyatakan “Rahim awak jauh ke belakang”..thats it..pastu dia x advise ape2 pun. Pada aku doctor tu memang take for granted patient dia. Hampeh punye service dah ler bayar mahal kat situ. So not recommended..aku jugak buat HSG di KPJ Kajang. Itu semua usaha untuk tahun 2012.
Tahun 2013 memang kami wat lek wat peace je..penat ler..so this year kami focus on jalan2 je. Then masuk tahun 2014..ok aku da start rimas bila sana sini orang dok bertanya bile nak bertiga .At one time aku sampai jawab..”ingat anak tu boleh order je ke?then ade orang wat delivery kat tingkap umah?”..ohhh im so marah man…
So dalam bulan Januari 2014 usaha diteruskan lagi..call klinik dr.hamid arshat..Alhamdulillah dapat appointment date bulan 5..5 bulan waiting time..dasyat dr.hamid mesti meremut patient dia. 1st appointment b’jalan dengan lancar. Banyak process Berjaya di skip sebab dah buat masa kat azzahra yang servis tak best tu. Then bulan August 2014 aku went thru laparoscopy operation dekat Pantai Medical Centre Bangsar. It just a simple operation ramai orang buat termasukla Scha Alyahya(bagi contoh Scha sbb ramai org kenal..). Dr Hamid boleh buat operation ni sambal makan kacang je..hehehe..ye la umor dia dah nak masuk 70..just imagine berapa lama dia buat keje2 ni sume.
Lepas operation aku melalui proses pantang yg biasa2 je..dan menjalani kehidupan macam biasa. According to Dr. Hamid after operation aku x perlu amek clomid or ape2 ubat subur sebab normally within 3 to 6 month patient dia akan naturally preknen. Untuk kes aku, after 3 months masih x conceive. Bulan 11 aku pegi balik jumpe Dr. Hamid sbb nak amek ubat tahan period untuk pegi umrah bulan 12. Doc ade bagi clomid juga..aku kene amek clomid lepas balik dari umrah. Tapi doc sempat b’gurau “selalunya patient dia yang pegi umrah, balik umrah terus preknen”..harapan tu sume doc..huhu..
Masa kat mekah aku memang sesema tahap idung nak t’cabut & keluar spotted colour coklat. Nasib baik aku dah lepas buat 1 umrah. Demam teruk aku kat sana & bole rasa x sedap badan yang lain macam. Time tu aku memang dah yakin aku preknen. Bile spotted kaler coklat tu dah abes aku pun buat umrah mcm biasa. Masa nak buat sa’ei memang aku doa kalo betul aku preknen semoga Allah lindungi aku & kandungan aku. Masa sa’ei tu memang aku kene langgar dengan wheel chair sampai berdarah betis aku..huhu..aku siap nanges depan orang ramai yang amat tu. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar.

Balik je Malaysia bedesup aku check pregnancy test..itulah hasilnya.. 
Alhamdulillah rupenya kat mekah tu aku dah mengandung 5 minggu. Now dah nak masuk 24 weeks(6 bulan). Baby membesar dengan sihat..bunde nye pun membesar dengan pesat. In sya Allah baby lahir 7/9/2015. This baby is so strong & so special. So to my dear kat luar sana.. yang masih belum preknen ingatlah janji Allah itu pasti.

2 comments:

  1. Tahniah marni!!!Semoga Allah permudahkan urusan aok kali ni. Stay healthy mommy n baby!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...