keindahan itu ada di sini...

Dia berkata: Aku ingin menjadi orang yang paling baik.

Baginda s.a.w. menjawab : Jadilah orang yang berguna kepada masyarakat maka engkau akan jadi sebaik-baik manusia.

Monday, October 24, 2011

Mencari Yang Terbaik Dari Dalam Diri


berbaik2 juga baik..:)
Alhamdulillah…pagi ni aku rasa sangat tenang dan happy no Monday Blues at all..Sambil dengar lagu kumpulan St12, KebesaranMu. Hati ni ada rasa sedikit sayu, sekali lagi Alhamdulillah..aku tidak begitu jauh dariNya.  Aku mula mencari sesuatu yang dapat dikongsi dan dimanfaatkan bersama.  Susah untuk jadi baik kan? Ada masanya kita rasekan diri sudah cukup baik mengikut definasi diri kita sendiri. Tapi di mata orang lain, belum cukup atau mungkin sudah terlalu baik. Bagi aku, aku tidak mengharapkan untuk menjadi baik dan terbaik di mata orang lain. Cukuplah aku menjadi baik dari sebelumnya. Tapi mengharapkan consistent improvement adalah lagi sukar dari cuba menjadi baik.  Kadang-kadang kita nak sangat jadi baik, tapi hanya pada masa2 tertentu. Entahlah…aku sendiri takde ilmu yang tinggi untuk menilai level ataupun tahap baik yang sepatutnya kita capai. Mungkin kita boleh menilai menggunakan definasi baik yang kita pakai untuk diri masing2 selama ni. Tazkirah pendek kat bawah ni mungkin boleh membantu kita semua, sebab ni semua sangat dekat dengan kita, selalu dengar orang cakap statements ni.
Ayat yang seringkali kita dengar: 
  1. "Hati kami baik walaupun kami tak tutup aurat." 
  2. "Orang yang solat belum tentu baik." 
  3. "Orang berpuasa belum tentu sembahyang." 
  4. "Wanita yang tutup aurat belum tentu baik." 
Kita pulak sebenarnya ingin menolong dan memberi jawapan tapi tak punya ilmu betol tak?(termasuk diri aku sendiri..) So ade skema jawapan atau lagi elok suggestion answer  untuk kita semua pakai kalo ada yang bertanyakan kita soalan dan statement seperti kt atas tu.
 Jawapannya adalah: 
  1. Adakah hati itu baik dan sihat jika melanggar perintah Allah s.w.t? 
  2. Orang yang baik tentu akan solat. 
  3. Orang yang solat sudah tentu berpuasa. 
  4. Wanita yang baik sudah tentu tutup aurat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...